Braithwaite: ”Det er 100 procent Gud, der står for det her”

Martin Braithwaite får en krammer af en af verdens bedste spillere nogensinde, argentineren Lionel Messi.

Den nye Barcelona-spiller fik lørdag en overraskende drømmedebut, men Martin Braithwaite overrasker også mange med sin kristne tro.

Chokket over danske Martin Braithwaites skifte fra den lille spanske klub Leganés til mægtige FC Barcelona havde ikke helt lagt sig, før han både havde fået debut og med en overbevisende indsats lavede oplæg og et skud på mål, som resulterede i endnu et mål.

Og pludselig så man Braithwaite kramme en smilende Messi, som i øvrigt scorede fire af Barcelonas fem mål, der bragte dem op på førstepladsen i den spanske La Liga. Lidt af en omvæltning for den 28-årige Esbjerg-dreng, som siden sit skifte overraskende har åbnet op for, at han læser i Bibelen og snakker med Gud.

– Jeg har snakket meget med Gud i mit hoved i denne uge. Jeg prøver at bede meget og beder om tegn, og hver gang bliver der svaret. Det behøver ikke være gennem en skikkelse, der snakker, forklarede han i BT. Han fortæller, at det er de små detaljer, som han lægger mærke til, når han søger efter svar fra Gud.

Det er uvist hvad Gud har givet af tegn til Martin Braithwaite, men det var nok til, at han sagde ja tak til et skifte til en af de allerstørste klubber i verden. 135 millioner kroner kostede han og fik en fire og et halvt-årig kontrakt. Mange penge, ja, men alligevel ”småpenge” for en klub som FC Barcelona, der fx i sommers købte den profilerede franskmand Antoine Griezmann for vanvittige 900 millioner kroner.

Det var i øvrigt den ofte spillemæssigt skuffende franskmand, som Braithwaite blev skiftet ind i stedet for efter 72 minutter af lørdagens opgør mod Eibar. Martin Braithwaite blev dermed den kun femte dansker i klubben, som blandt de største danske spillere har haft Allan Simonsen og Michael Laudrup som markante profiler.

Foto: fcbarcelona.com

Bibelen hjælper til at modtage fantastiske ting i livet

– Jeg er kristen, og jeg læser Bibelen og mange ting. I meget af det er der skjulte beskeder, der fortæller os, hvordan vi kan modtage alle de fantastiske ting i livet, for i princippet er alt i verden vores. Men vi skal turde tiltrække det, forklarede Braithwaite i BT og talte også om, hvordan han mener, at den såkaldte ”Law of attraction” er virkelig. Loven går ud på, at man tiltrækker det, som man fokuserer på.

Han giver et eksempel på, hvordan han ser ”Law of attraction” hænge sammen med hans kristne tro:

– At kunne tilgive. For hvis det er sådan, at du ikke tilgiver en person, der har gjort dig noget ondt, og du har had imod personen, så har du det inden i dig, og så vil du altid tiltrække had i dit liv. Hvis du kan tilgive en person, er det dér, du åbner for en masse ting.

Foto: fcbarcelona.com

Det er 100% Gud

Martins far er katolik og det er på den måde, at han har lært den kristne tro at kende. Faren minder ham om, at han altid skal takke Gud. Og det har han gjort. Måske særligt i denne tid må man formode. Han er godt klar over, at det er noget ret specielt der er sket for ham. “Det er 100 procent Gud, der står for det her”, sagde han til BT og giver dermed Gud æren:

– Når du tror på nogle ting dybt, og du beder om tingene fra Gud, så giver han dig det, fordi du er et af hans børn. Gud skal nok give dig, hvad end du vil have. Men du er nødt til at have en tro på tingene, og gør du det, er det ham, der bestemmer, hvad der kommer til at ske. Det, der er sket for mig, er jo ikke normalt. I hvert fald ikke på denne måde, siger han.

Og til Ekstrabladet sagde han:
– Gud har givet os alle sammen en gave. Hvis vi tror på en ting, og vi virkelig siger til os selv, at vi kan gøre det, så sker det. Arbejder du hårdt på det og visualiserer dit mål, så har det vist mig, at man ikke kan styre, hvordan det sker; det gør han for dig.

– Du skal bare tro på det og arbejde hårdt, så flytter han et bjerg for dig, sagde han med en reference til Jesu kendte ord til disciplene, som ikke forstod, hvorfor de ikke kunne uddrive en dæmon: ”Fordi I har så lille en tro. Sandelig siger jeg jer: Har I en tro som et sennepsfrø, kan I sige til dette bjerg: Flyt dig herfra og derhen! og det vil flytte sig. Og intet vil være umuligt for jer. Den slags fordrives kun ved bøn og faste.” forklarede Jesus i Matthæusevangeliet kap. 17,20.

Og apropos fasten, som netop er begyndt, så er Braithwaites første kamp i fasten den måske største kamp i verden, nemlig: ”El Clásico”. Her tager catalonierne søndag til hovedstaden Madrid for at spille imod kongeklubben og den evige rival fra Real Madrid. De to klubber ligger nummer 1 og 2 i ligaen med kun 2 point imellem sig. Det bliver spændende at se, hvordan Martin Braithwaites eventyr fortsætter.

Foto: fcbarcelona.com