Hannah trak stikket og tog på højskole

Jeg møder Hannah Hummeluhre på Mariager Højskole en tirsdag eftermiddag. Hun smiler og sprudler af liv og kærlighed til Gud. Men for et halvt år siden så alting anderledes ud.

– Jeg var i gang med mit liv, arbejdede fast i Føtex, et job som jeg elskede, og min drøm var at komme på bibelskolen Bethel i Californien. Jeg har altid vidst, at jeg skulle tjene Gud med lovsang, og forestillede mig på det tidspunkt, at Bethel var det bedste sted at udvikle sig. Jeg er vokset op i en kristen kernefamilie, som har givet alt til kirken, elsket Gud og tjent på fuld skrue. Det var min opvækst, og de samme visioner lå på mit hjerte. Jeg oplevede aldrig rigtigt at have ondt i livet, hverken i mit Gudsliv eller personligt.

Uventet drejning

Sidste sommer ændrede Hannahs liv sig.

– Jeg blev forelsket i en fyr, som ikke havde samme tro på Gud som jeg. Han blev min bedste ven. Vi havde det rigtig godt sammen. Jeg delte alt med ham, også hvad jeg oplevede med Gud i mit eget liv og i kirken.

– Inderst inde vidste jeg godt, at det ikke var det rigtige, og følte mig hele tiden splittet ved tanken om det og egentlig også tanken om, at mine børn skulle have en mor og far, som ikke begge havde Jesus på førstepladsen, fortæller Hannah.

Tiden gik, og Hannah fortsatte sit liv i kirken, på job, veninder – og fyren, som hun ikke kunne give slip på. Hun tænkte på alle mulige ”flugtveje”, så hun kunne godtgøre at vælge en mand, som ikke delte troen med hende. For, som alle andre forelskede, ville hun så gerne finde en løsning.

Alting ændrede sig

– Jeg vidste inderst inde godt, at jeg måtte give slip, men formåede ikke selv at gøre det. Så jeg bad Gud hjælpe mig. Pludselig oplevede jeg, at jeg blev træt af mit arbejde, som jeg jo elskede, og træt af min hverdag. Jeg havde brug for at komme væk fra alt, være sammen med Gud og finde ud af, hvorfor jeg mente, som jeg gjorde. Finde ud af, hvem jeg er i Gud, når alt andet bliver taget væk. Derfor valgte jeg fra den ene dag til den anden at tage orlov fra mit job og tage på Mariager Bibelskole midt i marts. I mine øjne var Mariager bibelskole bestemt ikke Bethel, men det er det virkelig blevet til, siger Hannah.

Hvile og en ny plan

De første 3 måneder på Bibelskolen oplevede Hannah, at hun bare skulle give slip og finde hvile i Gud og finde sin identitet i Jesus og ikke i familie, venner, kirke, tjeneste eller noget andet.

– Det var mega svært, husker Hannah:

– For jeg elsker at tjene og lede lovsang, men oplevede at Gud sagde, at jeg skulle hvile.

Hannah regnede kun med at skulle være i Mariager i tre måneder, men da skolen sluttede, og sommeren kom, overvejede hun, hvad der nu skulle ske:

– Jeg tænker på studier og på Bethel, men oplever bare, at der er meget mere til mig på Mariager Bibelskole. Jeg snakker med min coach og fortæller om min længsel efter at tjene Gud med lovsang og få mere ansvar og udvikle mig. Jeg mærker efter sommer et ”go” fra Gud, og alt lægger sig til rette. Jeg får vilde muligheder, udvikling i min sangskrivning, mennesker, der vil investere i mig, hvilket resulterer i, at jeg faktisk også kommer til at udgive en sang i det nye år. Jeg oplever helt klart, at Gud siger, at nu er det tid – nu må jeg få lov til at tjene og lede mennesker på fuld skrue, men kun fordi jeg har forstået helt, hvem jeg er i Ham, og at Han kan tage mig ud af tjeneste med et knips, men det er kun på grund af Hans nåde, fortæller Hannah.

Fandt Gud og glæde gennem smerten

Når Hannah ser tilbage, var der en mening med, at hun blev forelsket.

– Det var det mest smertefulde i mit liv, og jeg var knust, da jeg kom på Bibelskole. Jeg tror aldrig, jeg har grædt så meget i mit liv. Men var det ikke sket, havde jeg ikke været på bibelskole nu og fået mulighed for alt det, som sker lige nu, eller oplevet Gud lede mig så tæt på Ham, som jeg aldrig havde forestillet mig, var muligt.

– Gud lægger bare så mange skønne ting til rette for mig. Men jeg er også blevet meget bevidst om, at alt det jeg har, det har jeg af Guds nåde. Gud og jeg har samme mål for øje, men kun Gud kender vejen derhen. Jeg ved, hvad jeg vil, og hvad Gud har lagt mig på hjerte – resten har han styr på, og jeg ved og erfarer, at Hans planer er større, end hvad jeg kan udtænke, siger Hannah.

Giv slip

Hannah vil gerne opmuntre andre til at tage noget tid ud af kalenderen og tage på Bibelskole.

– Slip alt hvad du er, alt hvad der definerer dig i din hverdag – også alt det, du elsker ved din hverdag, og giv dig selv lov til at komme på bibelskole, hvor du bliver betjent og lærer Gud bedre at kende og får tid sammen med Ham. Der er virkelig noget i at slippe alt, trække stikket og give sig hen til Gud.

– Så min pointe er: Se væk fra dig selv og se på Gud. Let go and let God. Deri ligger friheden slutter Hannah.

Comments (0)
Add Comment