Tro, Håb & Inspiration

Gud arbejder over hele kloden

Fokus-kristendom på LME har besøgt Cambodia, hvor Luthersk Mission har missionærer. Man møder smil og venlighed - og glad kristen tro, fortæller en af eleverne.

Cambodianerne var hele tiden glade og elskede at danse, synge, lege, snakke og grine. Her hygger de sig sammen med eleverne fra LME.

Af Tabita Jespersen,
Løgumkloster Efterskole

Cambodianere er et meget imødekommende og gæstfrit folk. Det er et land, hvor mildhed og venlighed spiller en stor rolle.

Det erfarede jeg på missionstur til Cambodja med ’Fokus Kristendom’-holdet fra Løgumkloster Efterskole.

Når man møder cambodianere på vejen, er der smil, liv og lys i deres øjne. Hvis man smiler til dem, kan man være sikker på at få smil eller vink tilbage. Alle er velkomne.

Det mærkede jeg også i mødet med elever fra Luthersk Missions kollegiet ’Girl & Boy Dormitory’ i både Phnom Penh og Siem Reap. Det er et kollegie for unge universitetsstuderende, som kommer langt væk fra. De har en lokal kristen som ansvarlig for kollegiet, som danner nogle gode rammer for et kristent miljø.

Ingen sad alene

Deres måde at tage imod os på var noget helt andet end i Danmark. Ingen sad i et hjørne for sig selv, og alle var inviteret med ind i fællesskabet. De var hele tiden glade og elskede at danse, synge, lege, snakke og grine.

Selvom mange af dem kommer fra fattige forhold, er de glade og taknemmelige for det, de har.

Én ting de nemlig har tilfælles, er troen på Jesus Kristus. Dog er det, som ansvarlige for kollegiet siger, ikke alle, der er kristne endnu. Det er nemlig deres erfaring, at de fleste, som bor på kollegiet, bliver kristne.

Låst inde i kirketiden

Forfædre-dyrkelse er en stor del af cambodianernes liv. De tror på, at de skal ofre til forfædrene for at få et godt liv. Hvis de ikke gør det, kommer der forbandelse over familien. Det er en udfordring at være kristen, fordi resten af familien måske bliver forbandet, hvis det ene familiemedlem ikke ofrer til forfædrene. Men grunden til, at mennesker finder det så fantastisk at tilhøre Jesus, er den fred og frihed, han giver i nåden og tilgivelsen.

En kvinde fra kollegiet gav et vidnesbyrd, som gjorde et stort indtryk på mig. Hun fortalte, at hun tidligere måtte skjule for sin familie, at hun var kristen, ved at gemme sin bibel og lyve hver søndag, hun skulle til gudstjeneste i kirken. Det opdagede familien, og hun blev låst inde på sit værelse hver søndag, så hun ikke kunne deltage i gudstjenesten.

Alligevel sagde hun, at intet kunne stoppe hende i at lovprise Gud, bede til ham og læse i hans ord. Det eneste hun manglede, var fællesskabet i kirken. I dag har hendes familie heldigvis accepteret hendes valg og er stolte af hende og hendes bror, som også har givet sit liv til Gud.

Gud arbejder overalt – selv i et låst værelse!

Der er sundhedsundervisning i klinikken i Fjendeskoven, hvor Luthersk Mission arbejder.
Guds kærlighed forvandler

Et forvandlende fællesskab kan man sagtens kalde de kristne menigheder og kirker dernede. De formår at give én lyst til at komme der igen.

Mødet med Guds kærlighed og evangeliet er ikke først i prædikenen, men lige fra man går ind ad døren. Guds kærlighed stråler ud af dem! At møde et så fantastisk fællesskab, som tager imod én med åbne arme, giver én en forståelse for, hvordan kirken kan vokse så hurtigt. At opleve kristne på den anden side af jorden, gjorde også et stort indtryk. Dét, at Gud arbejder over hele kloden, er helt fantastisk at opleve.

Lær af cambodianerne

Min opfordring skal være, at vi skal handle som cambodianerne: Kommer der nogen til vores kristne fællesskab, skal vi tage imod dem med åbent sind og invitere dem ind i vores fællesskab på en måde, så de bliver nødt til at komme igen.

Til slut vil jeg opfordre til forbøn, for det er der brug for! Bed for de fattige, menneskene i Fjendeskoven, der er et fattigt område, hvor Luthersk Mission driver mission og diakoni i form af skole og sundhedstjek, forkyndelse, oplæring mm. Bed for de kristne og for dem, som endnu ikke har mødt Jesus som deres Herre og frelser. Bed for missionærerne, deres børn, volontørerne og for det kristne arbejde dernede.

Se også