Tro, Håb & Inspiration

Kollapset løber med Jesus Saves på nummeret reddet af ”Jesus”

Logistikarbejder Tyler Moon kollapsede under et løb den 6. oktober. Takket være hurtig hjælp fra blandt andre Jesus Bueno regner han og kæresten Amy stadig med at holde deres planlagte bryllup i januar.

Teksten ”Jesus Saves” viste sig at være profetisk for en løber i Medtronic Twin Cities 10 miles løb i Minneapolis den 6. oktober, konstaterer avisen Pioneer Press.

– Først ville jeg bare have mit navn på nummeret, men så tænkte jeg, at det skulle være noget, som viste min tro, fortalte den 25-årige Tyler Moon til The Christian Post.

“Jeg tænkte, at det skulle være et meget enkelt udtryk, som kunne passe til et løbsnummer – og for det andet skulle det beskrive, hvem Jesus er, og hvad han gjorde for os, og hvordan han frelser os for evigheden,” forklarede Tyler Moon.

Tekstens budskab om at Jesus frelser, skulle komme til at vække langt større opsigt, end nogen havde forestillet sig.

Faldt om med hjertestop

Tyler Moon følte sig ikke klar til Medtronic Twin Cities marathonløb, men han var overbevist om, at han sagtens kunne klare løbet på 10 miles (16 km) samme dag. Både Tylers forældre og hans forlovede, Amy Green, var mødt op for at heppe på ham, da løbet startede klokken 7 den 6. oktober.

Amys bror, der løb marathon-distancen sidste år, havde inspireret Tyler til at prøve kræfter med løbet. I første omgang ville et marathon være for meget. Derimod skulle 16 km-løbet være ok, mente Tyler, der er vant til at løbetræne. Dagen startede da også ideelt:

“Jeg havde det fint den dag. Jeg glædede mig meget til at komme op og i gang. Jeg havde glædet mig til det i rigtig lang tid,” fortæller han.

Løbet startede da også som planlagt. Men halvvejs gennem ruten gik det galt for Tyler.
Lægerne har fortalt ham, at han fik ventrikulær takykardi med hurtig, urelgemæssig hjerterytme. I omkring 10 sekunder slog hans hjerte ikke. Tyler havde fået hjertestop. Han faldt om på sin højre side, fik kraniebrud, hjernerystelse og hudsafskrabninger på venstre knæ og hånd.

Sygeplejerske Jesus “Jesse” Bueno løb lige bag Tyler Moon. Derfor kunne han straks begynde at give førstehjælp, da Tyler faldt om med hjertestop midtvejs på 16-km-ruten.
Jesus var lige bagved

Lige bag Tyler Moon løb Jesus Bueno. Han er bedst kendt som Jesse, men hans rigtige navn er Jesus, der udtales “Hay-SOOS.”

“Han kollapsede bare. Han faldt bogstaveligt talt lige ned,” fortalte Jesus Bueno.
Den 43-årige løber, der er uddannet anæstesi-sygeplejerske, gik straks i gang med at yde førstehjælp. Da Tyler Moon ikke trak vejret, fik Jesus Bueno en anden person til at ringe efter ambulancen, mens han prøvede at finde en puls.

Det viste sig dog at være en svær opgave at finde pulsen, fordi sygeplejerskens egen puls var høj på grund af løbet.

”Vi må starte CPR,” sagde Jesus Bueno til en kollega. Denne gik i gang med hjertemassage, mens Bueno gav mund til mund-assistance i omkring 15 minutter.

Da ambulancen og paramedicinerne ankom, hjalp Jesus Bueno dem med at sætte hjertestarteren på Tyler Moore, så hans hjerte kunne få en normal rytme igen.

Besked fra politiet

Herefter blev Tyler Moon overført til Regions Hospital, mens Jesus Bueno fuldførte løbet med en masse tanker om oplevelsen.

– Det var surrealistisk. Jeg tænkte: ’Skete det her virkelig lige nu?’ fortæller han.

I mellemtiden kunne Tylers pårørende ikke få øje på ham. De konkluderede, at han nok bare var blevet væk i mængden og begyndte at gå mod mållinjen. Men undervejs fik Amy Green den chokerende besked om Tylers kollaps gennem et opkald fra politiet. Forældrene og Amy blev bragt til hospitalet i en politibil.

Jesus Bueno ville gerne vide, hvordan det var gået med den kollapsede løber. Han huskede løberens nummer, og derfra lykkedes det ham at opspore navnet og kontakte ham via Facebook.
“Jeg var bare så glad for, at han havde det godt og vil slippe uden mén,” siger Jesus Bueno.

I stedet for sit navn havde Tyler Moon valgt, at der skulle stå ”Jesus saves” (Jesus frelser) på hans løbsnummer under 16-km-løbet i Minneapolis.
Hele verden har hørt det

Tyler Moon er stadig ved at komme sig efter faldet, hvor han brækkede fem knogler i ansigtet. Lægerne kan dog berolige ham med, at der ikke er noget galt med hans hjerte. Men han spekulerer meget over betydningen af de ord, han satte på sit løbsnummer.

”Amy og jeg er kristne, og udsagnet på mit løbsnummer skulle pege på Jesus, mens jeg løb,” forklarer han. ”’Jesus Saves’ er meget passende efter alt det, der skete. Vi er bare så lykkelige over, at Gud lod det gå, som det gik, hvor alle disse dejlige mennesker kom til hjælp. Jeg begyndte på et løb, og lige pludselig var der en masse fremmede, som reddede mit liv,” siger Tyler.

Han håbede før løbet, at en tilskuer, en anden løber eller en af de frivillige ville blive opmuntret af det kristne vidnesbyrd. Måske ville nogen stille spørgsmål eller begynde at tænke mere på det med Jesus. Men efter sit hjertestop og genoplivningen er Tyler Moon nu helt ”chokeret” over den opmærksomhed, han selv og teksten har fået.

”Gud har blæst det op, så hele verden har hørt det,” siger Tyler. Ifølge Christian Post vil han gerne løbe igen – men det bliver måske ikke i Minneapolis-løbet 2020.

Se også