Tro, Håb & Inspiration

Lærke vil tjene Gud som en computernørd

Der er mange måder at tjene Gud på. Også udenom teologistudiet, mener Lærke Roager.

Lærke Roager var eneste dansker på skibet Logos Hope fra OM International. Her står hun foran skibet med Dannebrog på Jamaica. Når der kom nye til skibet, løb de gennem en tunnel af flag.

Lærke Roagers rejser har ledt hende på sporet af mission, Bibel-oversættelsesarbejde, datalogistudiet og Sydtyskland. Hun ønsker at gå, hvor Gud sender hende. Foreløbigt har det resulteret i frivilligt studiejob hos Wycliffe.

22-årige Lærke Roager har været på noget af en rejse rundt i verden, før hun hjemme i Danmark sidste år begyndte at læse datalogi på Aarhus Universitet. Mens mere eller mindre resten af verden gik i isolation derhjemme, befandt Lærke Roager sig på et skib ved Jamaica. Så ja, hun kender godt den danske børnesang ’Jamaica, Jamaica, Jamaica’.

I januar 2020 var hun stukket til søs på skibet Logos Hope fra OM International. Skibet sejler rundt i verden og sælger primært kristne bøger og dertil nogle ikke-kristne studiebøger.

Fra januar til marts gik det helt efter planen, og hun var på Trinidad og Tobago, Barbados og dernæst på Jamaica. Men fra marts og tre måneder frem var hun på skibet ud for Jamaicas kyst. Hun var én af de få danskere, som Udenrigsministeriet ikke fik hurtigt hjem, for hun oplevede, at Gud ønskede, at hun blev på Jamaica.

I isolation på et skib

Inde på skibet havde Lærke en dejlig tid i isolation – men uden restriktioner og med 300 andre kristne. Der gik hun i kirke om søndagen og til lovsangsaften om torsdagen. På engelsk. Som eneste besætningsmedlem med en dansk Bibel lagde hun ekstra mærke til, hvor meget det betyder at have adgang til Bibelen på modersmålet. Om oplevelsen siger hun:

”Bibelen er smuk på engelsk, men den taler til mit hjerte på en anden måde på dansk. Det ville jeg også gerne have, at andre skulle have lov til at mærke”.

I ventetiden på skibet fik hun et kursus i, hvordan man når de mindst nåede med evangeliets gode nyheder. Det fandt hun vildt spændende. Der var også en time om Bibel-oversættelse, og igen blev organisationen Wycliffe nævnt, hvor hun bed mærke i det. Wycliffe arbejder med at oversætte Bibelen til minoritetssprog.

Hun tog også et kursus om mission med fokus på oversættelse til modersmålet.

Før hun tog tre måneder til Discipelskolen i Poriya i Israel i efteråret 2019, havde hendes præstefar nævnt Wycliffe, hvilket også dér talte til hende.

Kaldet i Israel til mission

Lærke oplever at være kaldet af Gud til mission. Da hun var på Discipelskolen i Israel, gik hun tirsdag den 5. november 2019 om eftermiddagen alene en tur i det bibel-historiske område op på en bakke.

Hun havde aldrig været der før. Det var tørt og støvet efter ingen regn i tre-fire måneder. Det var halvanden uge efter, at de havde været i Jordan. Dagen før om mandagen ved Bibel-læsning havde hun en følelse af, at der ville ske noget vildt.

På bakken kunne hun se ud over Genesaret Sø, hvor Jesus gik på vandet. Det var også dér, hvor Jesus ifølge kapitel 21 i Johannesevangeliet efter sin genopstandelse åbenbarede sig for disciplene på deres fisketur.

”Jeg stod der og følte, at nogle skal gå ud og forkynde til folk. Jeremias’ Bog 1:7 kom til mig: ”Men overalt, hvor jeg sender dig, skal du gå, og alt, hvad jeg befaler dig, skal du tale”,” siger Lærke.

Lærke oplevede, at det ikke afhænger af hende, men af Gud. Dér på bakken fik hun sikkerhed om næste skridt: Mission.

Sydtyske drømme

Den 6. juni 2020 landede Lærke fra Jamaica i Frankfurt i det sydlige Tyskland sammen med tre tyskere. Sydtyskland er blevet et gennemgående tema i Lærkes liv. Hun har besøgt en veninde fra skibet i Sydtyskland sidste sommer, hvor hun boede en uge ved venindens forældre.

Da forældrene ikke kunne engelsk, var Lærke nødt til at snakke tysk. Og måske vigtigst af alt: Wycliffes IT-afdeling er placeret i Sydtyskland.

”Måske fortæller Gud mig først om min fremtid, når jeg er færdiguddannet, men jeg må stole på Gud,” siger Lærke.

I første omgang efter hjemkomst fra Jamaica holdt Lærke sommerferie, arbejdede i hjemmeplejen og lærte så småt at programmere, før hun efter ferien begyndte på datalogistudiet på Aarhus Universitet. På 2. semester fik hun studiejob hos Wycliffe.

”Bibelen er smuk på engelsk,
men den taler til mit hjerte på en anden måde på dansk.
Det ville jeg også gerne have,
at andre skulle have lov til at mærke”
– Lærke Roager

”Jeg håber på at arbejde frivilligt hos Wycliffe resten af studietiden og få job dér efter. Det har jeg også sagt til dem,” siger Lærke.
Lærkes mor vil gerne have, at hun bor tæt på forældrene; men også forældrene er afklaret med og bakker op om, at Gud har førstepladsen i Lærkes liv.

Hvorfor læse datalogi?

Lærke er vokset op i et kristent hjem med forældrene, en storebror, en lillesøster og en lillebror. Hendes far er sognepræst i Ørum, og hendes mor er sygeplejerske.

Hun har talt meget med sine forældre om mission. Da hun i tiden på Sædding Efterskole besluttede sig for at læse hele Bibelen fra ende til anden, mødte hun Gud i det og fik med egne ord en enorm fred.

”Jeg er nødt til at læse i Bibelen hver dag. Det er det samme som at drikke vand og trække vejret. Lige siden jeg var lille, har jeg fået læst i Børnebibelen. Jeg fik min egen Bibel, da jeg blev 10 år og har læst i den altid,” siger Lærke, der mødte undren over, hvorfor hun ikke begyndte at læse teologi.

”Der er mange måder at tjene Gud på. Der er ikke noget arbejde, der er mere rigtigt end andet: Jeg bruger mine evner til at tjene Gud. Min far og mor tjener Gud på hver deres måde. Man kan tjene Gud i mange professioner,” siger Lærke.

Hun tager alle sine fag på studiet med henblik på at arbejde med programmer til Bibel-oversættelser hos Wycliffe.

”Gud giver forskellige evner. Der er brug for mennesker, der ved noget om computere. Gud går med hele vejen. Jeg er ikke nervøs for fremtiden, men kan godt bekymre mig nogle gange”.

Hun føler, at hendes studiejob hos Wycliffe har bekræftet hende i valget af datalogi.

IT til Bibel-oversættelser

I sommerferien før studiestart skrev Lærke til Wycliffe Danmark om at være frivillig. Det var da ikke aktuelt. Halvvejs inde i 2. semester ved påsketid i år skrev hun igen for at høre, om de kunne bruge hende til noget.

To uger inden havde de i Wycliffe snakket om, at de kunne bruge én til hjemmesiden.

Også internationalt blev der brug for ekstra IT-hjælp i få timer om ugen, og Lærke blev tilkoblet et projekt med Wycliffes samarbejdspartner, SIL Eurasia.
Der gik en måned, så var Lærke begyndt på projektet og havde onlinemøder med folkene i Sydtyskland.

”Jeg kan godt tysk. Det meste på computersprog foregår på engelsk. Halvdelen af mine forelæsninger på studiet foregår på engelsk, og alt undervisingsmateriale er på engelsk,” siger Lærke.

Fremtiden i Guds hånd

Sidste efterår havde Lærke kortvarigt en kæreste. Men da han ikke delte hendes passion for mission, skiltes deres veje.

”Jeg vil godt have familie og børn, hvis Gud vil. Én, der vil Gud lige så meget, som jeg vil og er enig med mig om, at Gud har førstepladsen, så han er okay med at være nummer to i mit liv. Jeg vil godt leve hele mit liv på den måde, men er ikke altid helt god til det. Det er mit håb at leve med Gud som nummer ét”.

Her kunne din reklame være
Se også