Tro, Håb & Inspiration

Smukke salmer i moderne udtryk

Vokaler blander sig med hinanden, mens de skiftevis mødes, skiftevis tager deres egen retning. Budskabet åndes ud, med en dyb tanke i hvert et ord.

“Klippe du som brast” – et nummer, der tegner en dør, til et højtideligt og dybt album. “Stat op min sjæl i morgengry” har et barnligt, men helligt udtryk, og klokkespillet overrasker og afløser en elektrisk og strategisk spillet guitar. Der er ikke tale om musikalsk revolution, men et band, der tager salmesang til sig uden at miste melodien – og måske heller ikke det storladne og højtidelige element.

“Bred dine nådes-vinger” er en sang hvor vi bliver i det stille, spinkle univers. På et tidspunkt mangler jeg flere nuancer – mere lyd. Men det er enkelheden, der vinder, såvel som konceptet.

“Som den gyldne sol frembryder” er et nummer, der kommer på et tidspunkt, hvor lytteren nu er vant til lyden. Og der er ikke flere overraskelser musikalsk set. Det gør det dog ikke mindre smukt, for salmer har rigtig meget på hjerte. Så får el-guitaren lov til at strække sig mere ud: “Krist stod op af døde”, og orgelet leger i baggrunden.

Teologien er selvfølgelig i orden, qua de grundtvigianske tekster. Gud er en stor Gud i disse tekster. Lyden er sindssygt overvejet.

Til slut vil jeg gerne fremhæve “Hil dig Frelser og forsoner”. Behovet for højtidelighed, men også enkelhed, vidner dette nummer om. Jeg synes, det tangerer til at være for ‘pænt’. Men det er sikkert derfor, der ikke kommer flere elementer ind i albummet. Måske er det dér, Gud skal udfylde tomrummet.

Kunstner: Aera – Titel: Mens Jeg drager Ånde Her –
Genre: Eksperimenterende/pop/elektronisk – Pris: i-tunes.com pris: 69,-

Læs interview med forsanger Rebekka Kaastrup-Mathew.

Se også