Tro, Håb & Inspiration

Rapsanger midt i en livsforvandlende proces

En usædvanlig trosoplevelse fik rapperen Hudson Nzawo Ndudi til at vælge Jesus - og fravælge flirt med hash, kokain og sex uden kærlighed.

Hudson Nzawo Ndudi valgte Jesus i stedet for stoffer og sex uden kærlighed – efter en skræmmende, ubehagelig fredag.
Foto: Kirken i Kulturcenteret Media

Rapper Hudson Nzawo Ndudi har en drøm. Han vil gerne bruge sine kristne rapsange til at sprede det gode budskab til mennesker, der endnu ikke har forstået, at Gud er for alle.

Han ønsker at synge håb ind i hjerterne på dem, der lever i mørket, men gerne vil tage imod Jesus.

Hudson Nzawo Ndudi ønsker en tilværelse som Hans discipel – at være en rapsanger, der underviser og styrker mennesker i tro gennem de sange, han selv skriver – ofte inspireret af læsning i Bibelen.

– Musik er en kilde fra Gud til at tjene Hans navn, mener Hudson Nzawo Ndudi.

Han er med i menigheden i den internationale frikirke Christian Love Fellowship i Brøndby, men tager også på besøg i Kirken i Kulturcenteret i København, hvor en af hans meget nære venner hører til.

Udover at deltage i gudstjenester i CifCopenhagen modtager han sammen med to gode venner bibelundervisning af kirkens pastor hver torsdag.
Den musikalske rapper spiller også trommer i sin kirke.

– I dag hører mine venner mig hele tiden tale om Gud og om Jesus. Tidligere var jeg genert over at tale om Jesus. Men lige siden jeg i 2018 bad Gud om at ændre mig, har Guds styrke manifesteret sig i mig.

– Og jeg vil så gerne være med til også at sprede det gode budskab på hospitaler, i fængsler, bander…

– Efter at Jesus tog alt det dårlige væk for mig, tror jeg på, at han kan gøre det for alle, forklarer Hudson Nzawo Ndudi.

Han tror også på kristen vækkelse i Danmark. At antallet af dybe relationer med Jesus vil eksplodere – ikke bare med overfladisk, men med ægte tro. Ikke mindst fordi mennesker som han selv, der har oplevet Guds nåde midt i mørket, vil medvirke til at sprede ordet på en overbevisende måde.

Hudson Nzawo Ndudi kommer fra Congo. Han bor i et hus i Ballerup sammen med sin søster og mor. Han kom til Danmark i 2007 sammen med søsteren, som synger gospel, og med sin kristne mor, der har støttet og hjulpet ham hele livet. Især da han fór vild.

Ved ankomsten her til landet boede familien først sammen i Jylland, hvor han snart kom på højskole for at lære dansk. Efter halvandet år flyttede han alene til København.

– Jeg troede, det ville blive let, men jeg blev involveret i alle mulige ting, som var svære, og jeg fik dårlige venner, som var med i bander, fortæller Hudson Nzawo Ndudi, som er født i 1988.
Livet kom til at handle om penge, sex og stoffer på en meget usund måde.

– Min mor, som er kristen, har altid bedt meget. Det gjorde hun også, da vi boede i Congo. Da jeg var 25 år, hørte hun i ånden, at jeg ville komme til at tjene Gud. Det kunne jeg slet ikke se ske på det tidspunkt. Jeg kendte overhovedet ikke Gud.

– Det var først i 2018, at jeg begyndte at reflektere over Gud. Jeg bad: ”Gud, hvis du virkelig eksisterer, så red mig! Mor har sagt, at jeg kommer til at tjene dig”, fortæller Hudson Nzawo Ndudi.

For at nå hertil skulle han dog først langt ud – ind i mørket, langt væk fra Gud.

Den længste fredag

I øjeblikket er Hudson Nzawo Ndudi stadig midt i en livsforvandlende proces, der startede med en brat opvågning efter et mareridt af en fredag i 2018, der førte til, at han endelig sagde ja til Jesus:

– På det tidspunkt følte jeg mig som en byrde. Dagen før havde jeg netop besluttet mig for at holde op med at ryge cigaretter. Da mine venner kom og lokkede med stoffer og sex, sagde jeg, at jeg var for træt og blev hjemme.

– Jeg faldt i søvn. Mens jeg sov, hørte jeg en stemme, der sagde: ”Hvis du ikke stopper med at leve på den måde, så dør du, min ven”, siger han.

I drømmen hørte Hudson Nzawo Ndudi også ordene: ”Du kan ikke tjene to herrer”.

– Så vågnede jeg og kiggede mig omkring. Jeg troede, at jeg talte med nogen. Men der var ingen. Jeg vidste, at jeg havde en bibel et eller andet sted, men jeg forstod ikke, hvorfor den nu lå på sofabordet foran mig.

– Mit hus var kaos. Rodet og meget beskidt. Nu skammede jeg mig over det – og over mig selv. Jeg følte det, som om jeg var fuld og skør. Jeg tog et stort tæppe og dækkede mig helt til med det. Så begyndte jeg at læse i min bibel.

– Et stykke tid senere bankede det på døren. Det var en god ven, der kom sammen med en anden. De forstod slet ikke, hvad der foregik med mig den dag, hvor der også skete en hel masse andre ting.

– For eksempel var der en mus i skraldet, og en af mine to venner hjalp mig med at slå den ihjel. Idet musen blev dræbt i skraldet, tænkte jeg: ”Det kunne være dig”… Jeg oplevede, at det var et billede på mig, der levede i synd. I skraldet. I mørket. Og at jeg nu blev slået ihjel. Jeg følte mig virkelig beskidt, siger rapperen.

På det tidspunkt boede Hudson Nzawo Ndudi i Kirke Værløse. Ude i haven så han denne fredag flammer af ild, men intet skete.

– Jeg så også blod og sort farve på mit værelse om natten, fortæller han.
Det var alt sammen meget skræmmende og meget ubehageligt.

Morgenen efter ringede han grædende til sin mor.

– Jeg bad hende komme og hente mig med det samme. Jeg ville ikke bo der et sekund længere, og jeg græd, mens jeg gik ned til busstopstedet for at møde hende der.

– Jeg stoppede med alt det dårlige den dag og har aldrig røget siden! siger Hudson Nzawo Ndudi.

På det tidspunkt boede hans mor i Gentofte, og han flyttede hjem til hende. Hun var flyttet fra Jylland til København i 2015 og kom nu i den internationale kirke i Brøndby, hvor alt foregik på engelsk. Nogle gange havde Hudson Nzawo Ndudi været med i kirke for at oversætte for hende.

– Den fredag, hvor alt det her skete, havde pastoren i moderens kirke hørt i ånden, at der var et medlem med problemer, som ville dø. En spirituel død.

– Da jeg om søndagen tog med hende i kirke, spurgte jeg pastoren, om han kunne forklare for mig, hvad der var sket den fredag.

– ”Det var meningen, at du skulle dø, men Gud reddede dig. Er du parat til at modtage Jesus, din frelser?” spurgte pastoren.

– Jeg tænkte, at det var en stor rejse. Men at når Gud sådan havde besøgt mig, så ville han også fuldføre missionen, hvis jeg sagde ja. Det gjorde jeg.

– Så ringede pastoren til sin medpastor, og de bad begge to for mig. ”Kom til kirken hver søndag, kom til Jesus, så vokser du”, forklarede han til mig.

Og det har Hudson Nzawo Ndudi gjort lige siden. To gange om ugen endda. Han blev, som han siger ”sulten efter Gud”.

Efter den svære fredag er der heldigvis kommet flere og flere skønne freddage.

Se også