Tro, Håb & Inspiration

Efterhånden kunne jeg se de røde flag

Nicoline er med i ungdomsteamet og lovsangs-teamet i Vesterkirken i Stenum. Hun arbejder som ferievikar i en børnehave og læser til lærer.

Flere unge kristne i Danmark og Norge har fulgt en online bibelskole, som underviser over Zoom fra Tyskland. Først for nylig blev de klar over, at noget var rivende galt.

Nicoline Olesen fra Stenum ved Brønderslev var en af dem, der deltog i undervisning fire aftener om ugen fra februar til april. Prisen på 50 Euro var ikke afskrækkende. Men efterhånden var der flere og flere røde flag, kan hun nu se i bakspejlet.

Nicoline og de andre skandinaver fandt ud af, at undervisningen stammer fra en nyreligiøs kirke i Sydkorea, der kalder sig Shincheonji Church of Jesus og er grundlagt i 1984 af den nu 89-årige Man Han Lee.

Hvordan var undervisningen?

– De underviste om, hvordan man skal forstå hele Bibelen. De sagde, at syndefaldet betød, at Gud var nødt til at forlade verden, og at Jesus kom for at tilgive.
Det lød som meget normal kristen forkyndelse, og de brugte historier og lignelser fra hele Bibelen til at forklare Johannes’ Åbenbaring. Men de tre vigtigste elementer i deres tro viste sig at være noget med ‘det åbenbarede ord’, ‘ham, der overvinder’ (Man Han Lee) og ‘Mount Zion’ (ny himmel, ny jord, dvs. Shincheonji).
De brugte hele tiden bibelcitater, fx. om ‘ny og gammel vin og gamle og nye vinsække’ (Luk 5:37-39), som skulle forklare ‘det åbenbarede ord’ og ‘ham der overvinder’”.

For mærkeligt

Hvornår forstod du, at der var noget galt?

– Det var da de begyndte at undervise ud fra Åb. 10 om en mægtig engel, der sagde til apostlen Johannes, at han skulle spise en skriftrulle. Vi forstod, at det hele ligesom handlede om, at Man Han Lee skulle have spist bogrullen, vistnok i 1961. Bogrullen var det ’åbenbarede ord’ om det Nye Testamente, som Man Han Lee skulle have fået fra englen.
Sydkoreaneren opfattes altså som en profet, der skal formidle en særlig åbenbaring om alt det i Bibelen, der er svært at forstå. Man Han Lee mener selv, at han er udødelig, men det blev der ikke talt om i undervisningen.

– Her begyndte det at blive for mærkeligt. En norsk deltager kontaktede mig og fortalte, at han mente, det måtte være en kult. Til sidst snakkede alle vi skandinaver sammen om det, og vi valgte at trække os fra undervisningen.
Jeg sagde det til ham, der oversatte undervisningen til engelsk, og han sagde så, at jeg skulle sige pænt farvel til lærerinden. Men jeg orkede ikke at skulle sidde over for dem begge to og forklare, hvad jeg mente, så det gjorde jeg ikke. Jeg vidste, at de ville forsøge at overbevise mig igen, og jeg ville komme mere i tvivl.

Har du snakket med din præst om det?

– Ja, jeg snakkede med Peter Bjerre. Han sagde, at Jesus advarer os i Bibelen om, at der vil være den slags forkyndelse i de sidste tider. Og så bad de for mig om, at jeg måtte kunne skelne, hvad der er sandt og falsk, fortæller Nicoline.

Stort smitteudbrud

I februar skrev verdenspressen om et stort corona-udbrud med 152 smittede i en sydkoreansk menighed i byen Daeguand. Der var i kort tid fokus på den nyreligiøse sekt, hvis medlemmer sad tæt sammen til gudstjenesterne.

Ifølge AP hævder Shincheonji, at de har 200.000 medlemmer eller tilhængere i Sydkorea. Efter corona-udbruddet er sektens 74 kirker i landet dog blevet lukket.

Sektlederen Man Han Lee hævder, at Jesus åbenbarede sig for ham, og menigheden kalder ham “Den lovede præst”, mens mange kristne ser ham som en falsk profet. Sekten opsøger ofte folk fra andre kirker for at hverve medlemmer – uden at fortælle åbent, hvad de selv står for.

Medier og kirkeledere advarer

I radioprogrammet The World fra 11. juli 2017 fortalte Matthew Bell om sekten, der tror, at de er de eneste kristne – og at de skal gøre alt klar til Dommedag. Sekten er berygtet for at splitte familier, da medlemmer ikke må omgås ikke-medlemmer.

Nyhedsvært ved CBS i Sydkorea, Byun Sang-wook, fortæller i en tv-dokumentar, at medlemmerne af Shinchonji-menigheden infiltrerer andre kirker og prøver at lokke folk til at deltage i deres bibelstudier.

Men de nye bibelskoleelever får ikke fra starten at vide, at kurset er en del af Shinchonji, forklarer Byun.

I Sydkorea har de kristne ledere afvist Shinchonji’s lære som vranglære, og de har fordømt gruppens forsøg på skaffe sig nye medlemmer på falsk grundlag.

Også ledere fra Den Anglikanske Kirke i England, blandt andre ærkebiskop Justin Welby har advaret mod infiltration fra Shinchonji. I december 2016 advarede han sognemenighederne i London om, at de skulle tage sig i agt for en NGO, der kaldte sig ”Parachristo”, hvilket opfattes som et dæknavn for Shinchonji.

Pastor John Peters fra den karismatiske menighed St. Mary’s in London skrev om gruppen, der tilbyder bibelstudier under dæknavnet Parachristo.

“En række medlemmer af kirker i London er blevet trukket ind i denne kult, og de er gradvis blevet opfordret til at afskære sig helt fra venner og familie,” skrev Peters ifølge en artikel i Daily Telegraph.

Lignende advarsler har lydt i forbindelse med Shinchonji’s formodede aktiviteter i New Zealand, fremgår det af artiklen i The World.

Her kunne din reklame være
Se også