Tro, Håb & Inspiration

Elo Kay: ’Gud styrer min musikkarriere’

Elo Kay er ved at være et kendt musiknavn, ikke bare i Danmark og Europa, men også i USA. Han har netop udgivet singlen ”Ghost” og udgiver sit debut-album den 14. maj.

Elo Kay, der netop har udgivet sin nye single ”Ghost”, oplever stor anerkendelse og opmærksomhed – også internationalt.

”Ghost” handler om alle de tanker, der kan ramme os alle, og tanker, der rammer dig, når du viser svaghed, fortæller han. Budskabet er, at Gud kan hjælpe, når vi rammes.

Elo Kay er en kendt musiker i både Danmark og Europa, og sågar USA er ved at få øjnene op for ham. Han er vant til at turnere og spille på store scener med kendte kunstnere rundt omkring i verden. Men han er også kristen og har valgt at bekende sin tro, også gennem sin musik.

Vi har alle brug for et håb

– Det, jeg har oplevet i min tid som kristen og musiker i det, vi kalder den sekulære verden, har været en åbenhed for et budskab, som alle mennesker kan se sig selv i.

– Om man er troende eller ej, så er budskabet om håb universalet. Vi søger alle sammen et sted, hvor vi kan komme hen, når vi ikke kan finde fred. Jeg finder min fred gennem troen på Jesus, og det er det budskab, jeg har haft med mig, når jeg har blevet interviewet i radioen og diverse blogs og magasiner.

Vanskelig branche

Som musiker har Elo oplevet, hvor svært det er at finde balancen mellem tro og ambitioner i den sekulære musikverden. Drømmen om musikkarrieren og ambitionerne skrues op, og så er det nemt at skrue ned for Gud i sit liv – og det oplevede Elo Kay også.

– Netop det at stå ved ens tro i den branche jeg er i, kan være vanskeligt. Når man, som jeg, har ambitioner om at spille på de største scener og være med på toppen, kan man ikke lade være med at tænke på, hvordan ens karriere ville se ud, hvis man valgte at skrue ned for troen.

Han oplevede konkret, hvad der skete, da Gud blev sat i baggrunden:

– Jeg husker tydeligt, da jeg spillede på Skanderborg Festival, og ambitionerne tog over. Mit hovedfokus blev at arbejde hårdt for igen at opnå flere successer. Det resulterede i stress og hovedpine, og for en tid forsvandt kreativiteten også.

Efter den oplevelse er det blevet altafgørende for ham at have Gud med i det, han laver, da han oplever, at det åbner døre og giver muligheder, han ikke selv havde ventet.

– Det jeg oplever nu, er, at jo mere jeg tør give slip og stole på Gud, jo mere oplever jeg, og jo flere døre åbnes der. Der er noget i det med at søge Guds rige først, som er blevet en levende realitet på min rejse som kunstner.

Gud har med min sang ”Ghost” åbnet meget mere, end jeg turde drømme om. Netop fordi jeg har valgt at stole på, at han har styr på det.

Tør stå ved, hvem han er

Nu er han så på vej til at markere sig som kunstner og oplever stor anerkendelse for sit nye nummer ”Ghost”. Det har givet ham anledning til at dele sin tro, når han laver interviews og møder folk.

– Gang på gang oplever jeg, hvordan de folk, jeg kommer i snak med, har en længsel efter at forstå min tro. De spørger ind til mine dybeste tanker, ikke fordi de dømmer dem, men faktisk fordi de beundrer troen, og de beundrer troen endnu mere, når man tør stå ved den.

Ghost er navnet på Elo Kay’s nye single.

Krise førte til ”Ghost”

Elo Kays drøm var oprindelig at blive professionel fodboldspiller. Han var godt på vej og fik international opmærksomhed, men en brækket fod satte en stopper for drømmen. Det kastede ham ud i en svær depression, og han følte sig tom indeni, indtil Gud fik ham på sporet igen.

Hans sange bygger derfor på egne erfaringer, og han ved, hvad han taler om, når han formidler sin tro på Gud. ”Ghost” handler netop om det, han var igennem, da drømmen brast.

Elo er ikke i tvivl om, hvad der hjalp ham gennem krisen: Troen på Gud, fællesskabet i kirken og relationen til hans kone.

Vil hjælpe andre

Elo Kay drømmer også om at være en alternativ stemme i den danske musikbranche.

– Hvis jeg kan være med til at hjælpe andre igennem musikken, så er jeg en glad mand. Derudover, så drømmer jeg selvfølgelig også om at rejse verden rundt med musikken og spille på de største scener i Europa og resten af verden.

Han drømmer også om at kunne hjælpe andre kristne kunstnere med at komme ud i verden med deres musik.

– Jeg har startet et management, der hedder ”Minigiant Management”, hvor jeg arbejder med unge musikere, der drømmer om at være musikere ud i den store verden. Mit mål med Minigiant er at skabe en platform, hvor de kan hente viden, vejledning og støtte.

Det var noget af det, jeg selv manglede, da jeg startede, fortæller Elo Kay, hvis borgerlige navn er Peter Mwabala.

Elo er 27 år, gift med Maria, som læser til lærer. De kommer i Kirkeibyen i Kolding. Han er født i Zambia og kom til Danmark, da han var 11 år.

Du kan se og lytte til ”Ghost” her: https://orcd.co/outnowghost

Se også